Janne Kemppaisen johtaman moottori- ja voimansiirtotiimin syksyn tärkein operaatio oli saada 3D-malli uudesta moottorista. Ei muuta kuin Yamahan 690cc CP2-mylly mukaan ja autojen nokat kohti Oulunsaloa, missä saimme käyttää 3D-skanneria moottorin mallintamiseen.

Proventia_1(1)

3D-skannauksessa laite heijastaa kuvattavalle pinnalle lasersäteen, jolla palatessaan on omat koordinaatit sekä intensiteettiarvo, joka tarkoittaa valonsäteen takaisinheijastuvuusarvoa. Lopulta lukemattomien lasersäteiden avulla laite muodostaa pistepilven, joka on jopa sadasosamillimetrin tarkkuuksinen kolmiulotteinen malli kuvattavasta kohteesta. Kuvattavaan kohteeseen on liimattuna paikoitustarroja, joiden avulla laite osaa liittää uudet kohteesta otetut kuvat oikeisiin kohtiin.

Yamaha_1

Skannaus itsessään sujui oikein näppärästi ja vajaan tunnin kuvaamisen jälkeen kaikki oleellisimmat kiinnityspisteet, geometria sekä pinnat olivat taltioituna jälkikäsittelyä varten. Koska pistepilvi on visuaalinen verkkomalli, ei useimmat CAD-ohjelmat osaa sitä suoraan hyödyntää mallinnuksen pohjana. Verkkoon täytyy itse luoda muotoja sekä tasoja, jotka voidaan tuoda CAD-maailman suunnittelualustoiksi. Tarkan 3D-mallin olemassaolo on välttämättömyys ja luotettavan suunnittelun lähtökohta, erityisesti rungon suunnittelua ja valmistusta varten.