Alkuvuonna suunnitelmat alkaa olla suunniteltuna, ja oli aika siirtyä kirjaimellisesti sorvin ääreen. Kevät onkin superkiireistä aikaa FSO:lle vesileikata, hitsata, kuiduttaa, koneistaa, laserleikata ja kaikkea siltä väliltä. Yksi haasteellisimmista osista valmistaa on esimerkiksi olka-akselit, jotka vaativat monimutkaisen koneistuksen ja yliopiston konepajan henkilökunta onkin auttanut olan puuhamiehiä Joukaa ja Sakkea valmistuksessa. Olka-akselit valmistetaan Sah-Kon alumiinista vesileikkaamalla ja koneistamalla.

Viime viikonloppuna (kuten todennäköisesti tästä lähtien joka viikonloppuna) myös kasattiin uusia kuitukomponentteja Kevran hiili- ja lasikuiduista. Toissa viikonloppuna oli vuorossa takasiipi, ja viime viikonloppuna keulakartio. Käytimme näppärästi vanhaa keulakartiota pohjalla, sillä tuo pyöreä geometria on todella hankala saada aikaiseksi ilman hirveää työtä muottien kanssa. Säästettiin siis kymmeniä tunteja ja paljon koneistusta ja hiomista tällä metodilla!

Aeron lisäksi runko ja alusta alkavat olla viime silauksia vaille valmiit. Aivan käsittämättömän hienoa nähdä kun auto valmistuu suorastaan silmissä. Viime viikolla tehtiin viimeiset suuremmat hitsaukset runkoon, ja ensi viikolla lätkäistään maalit päälle! Olka-akselit ja muut liikkuvat osat odottelevat vielä SKF:n laakereita, jonka jälkeen alusta on käytännössä valmiina moottoripenkitykseen.

Moottorin penkitys on tärkeä askel ennen testejä radalla. OAMK:n autolabralla pääsemme säätämään moottorikartat niin, että saadaan paras teho autosta irti ja ettei kone hajoa. Penkittäessä on myös mahdollisuus korjata viimeisimmätkin lastentaudit ennenkuin lähdetään radalle, ja toivottavasti saadaan enemmän rata-aikaa autolle ja kuljettajille.

Myös moottoritiimille kevät ennen penkitystä on kiireistä aikaa. Moottorista on tehty pieniä kevennyksiä, rakennettu uusi öljypohja, jäähdytys, pakosarja Marteliukselta, hiilikuituinen imusarja sekä voimansiirto. Nykyinen kone on siis Yamahan 2-sylinterinen 690 kuutioinen masiina, joka on hieman kevyempi ja paljon pienempi kuin edelliset Triumphit. Yamahassa on myös se etu, että siihen on sata kertaa helpompi löytää varaosia.

Autohan ei myöskään kulje mihinkään ilman sähköä, ja Finjectorin sähköjohtoja ja sensoreita onkin viime viikkoina kiskottu urakalla ympäri autoa. Datamodule tarjosi jälleen uudet näytöt maailman parhaaseen™ mittaristoon ja TTSpeediltä saimme uudet liittimet käyttämäämme MaxxECUn moottorinohjaukseen. Telemetriatietojen ja moottorinohjauksen käsittely myös helpottui valtavasti Aava Mobilen superkestävien tablettien avulla.

Tällä kaudella olemme tehneet valtavia harppauksia jokaisella osa-alueella, ja suuri kiitos tästä kuuluu meidän aktiivisimmille jäsenille ja osa-aluevastaaville, jotka puskevat projektia eteenpäin junan lailla. Tällä tahdilla kauden tavoitteet näyttävät todella hyvältä, ja saatamme oikeasti pärjätä Itävallan kilpailuissa. Ei voi olla kuin älyttömän ylpeä meidän osaamisesta, ja miten meillä on realistiset mahdollisuudet laittaa isoille Eurooppalaisille tiimeille kampoihin yhdessä maailman kovatasoisimmassa Formula Student-kilpailussa heinä-elokuussa. Lisää tarinoita ja päivityksiä löytyy instagramista ja facebookista.

Lähde mukaan tukemaan Oululaista korkeakouluosaamista ottamalla yhteyttä fsoulu@gmail.com